Na Sliači modernejšie
V piatok 29. februára 2008 v priestoroch Leteckej základne Sliač zazneli z úst náčelníka generálneho štábu, generála Bulíka, slová: „A je u nás!“. Bola to veta, ktorá nasledovala po prevzatí „T-klúča“ z rúk ministra Bašku. Pán minister takto symbolicky odovzdal jeden spoločný kľúč náčelníkovi generálneho štábu a veliteľovi vzdušných síl generálmajorovi Baránkovi od zmodernizovaných MiG - 29 a Mi – 17. Po prevzatí kľúča, za účasti významných hostí, bolo velené na vzlet. Vtedy už neostávalo pozvaným nič iné, len si „zapchať uši“, zdvihnúť hlavu k nebesiam a sledovať jednotlivé prelety modernejších a lepších „migov“.
MiG-29 - FULCRUM
MiG-29 je ľahké dvojmotorové stíhacie lietadlo určené k vedeniu vzdušného boja na krátke a stredné vzdialenosti. OS SR v súčasnosti prevádzkujú 10 kusov modernizovaných lietadiel MiG 29 AS /jednomiestna verzia/ a dva kusy MiG-29 UBS /dvojmiestna verzia/.
Po vykonanej modernizácii sú tieto lietadlá ošetrované abonentným systémom prevádzky lietadiel, ktorý zabezpečuje spoločnosť RSK-MiG.
Modernizácia
Cieľom modernizácie je zástavba palubných systémov do lietadiel MiG-29 A a MiG-29 UB za účelom splnenia kritérií interoperability s NATO a požiadaviek na prevádzku lietadiel podľa noriem ICAO.
Modernizácia bola zameraná hlavne na komunikačné, navigačné úrovne, identifikačné vybavenie lietadiel MiG-29, na zvýšenie bezpečnosti a úpravu pilotnej kabíny:
- komunikačné vybavenie predstavuje zástavbu systémov palubnej rádiostanice a havarijného rádiomajáka,
- navigačné vybavenie predstavuje zástavbu systémov taktickej rádiovej navigácie, blízkej navigácie a družicového prijímača,
- identifikačné vybavenie predstavuje zástavbu systémov kombinovaného opytovača odpovedača,
- zvýšenie bezpečnosti je zabezpečené inštaláciou antikolíznych majákov, systému videoregistrácie, farebných multifunkčných displejov a prechodom na anglosaské merné jednotky.
Okrem modernizácie palubných systémov lietadiel bola zrealizovaná aj nová kamufláž lietadiel v „digitálnej“ podobe (v súčasnosti vykonané na dvoch kusoch lietadiel). Kamuflážny náter nemá zabezpečiť neviditeľnosť objektu, iba opticky rozbiť známe tvary lietadla a vyvolať čo najdlhšiu neistotu v ich určení a identifikácii.
Po modernizácii je lietadlo MiG-29 schopné plniť požiadavky interoperability s jednotkami NATO pri plnení úloh NATINADS (ochrana vzdušného priestoru) a vykonávať lety podľa noriem medzinárodných organizácií civilného letectva ICAO a JAA.
Mi – 17
Modernizovaný vrtuľník Mi – 17 bol zmodernizovaný pre potreby leteckej pátracej a záchrannej služby. Modernizácia bola vykonaná tiež na komunikačných systémoch a systémoch sledovania terénu, ktoré v súčasnosti umožňujú vykonávať pátracie a záchranné akcie aj v noci a za slabej viditeľnosti.
text:vvzs, foto: čat. Roman Chovanec